Fairey Fulmar Mk.II/NF Mk.II 1/72
 

Fairey Fulmar Mk.II/NF Mk.II 1/72

Fairey Fulmar byl britský dvoumístný jednomotorový stíhací, stíhací-bombardovací a průzkumný letoun, používaný v první polovině druhé světové války britským námořním letectvem (FAA — Fleet Air Arm). První jednotkou používající Fulmary byla 806. peruť, ...Více info

Kód
PM001640
Part No.
SH72368
Výrobce
Special Hobby
Dostupnost
Vaše cena bez DPH
314 Kč
Vaše cena s DPH
380 Kč

    Základní informace

    Fairey Fulmar byl britský dvoumístný jednomotorový stíhací, stíhací-bombardovací a průzkumný letoun, používaný v první polovině druhé světové války britským námořním letectvem (FAA — Fleet Air Arm).

    První jednotkou používající Fulmary byla 806. peruť, operující ještě před naloděním na HMS Illustrious z pozemních základen při obraně Norska a evakuaci z Dunkerque. Rozměrný Fulmar nebyl svými výkony srovnatelný s pozemními stíhači klasické jednomístné koncepce, ale jako užitečný se ukázal jeho velký dolet, vhodný pro průzkumné mise a ceněna byla i jeho příjemná pilotáž.

    Fairey Fulmar Mk.I během přistání na palubě letadlové lodi
    Letouny byly využívány zejména ve Středomoří. Fulmary sloužily také na Cejlonu a na palubách FCS – pomocných válečných lodí, vybavených katapultem. Uplatnily se zejména proti starším typům italského letectva.

    První akcí Fulmarů ve Středomoří byl doprovod konvoje plujícího na Maltu v září 1940. Zde stroje ukázaly, že mohou být úspěšné i proti svým výkonnějším italským a německým protějškům. Během akce sestřelily 10 bombardérů a 6 stíhačů. Podílely se na stíhacím krytí letounů Fairey Swordfish, útočících na italské námořnictvo v Tarantu.

    Během roku 1942 byl Fulmar ve službě nahrazován typy Supermarine Seafire a Grumman Martlet. Stále však sloužil jako noční stíhač, ochrana konvojů a také stroj pro výcvik posádek střemhlavých bombardérů Fairey Barracuda. Fulmary byly ze stíhacích perutí vyřazovány v roce 1943. Poslední kusy sloužily ještě v letech 1944 a 1945 na ochranu severních námořních cest do Sovětského svazu.

    Typ používalo celkem 20 britských perutí. Operovaly z palub osmi letadlových lodí a pěti eskortních letadlových lodí. Jeho pilotům bylo uznáno 112 sestřelů a přes 80 poškozených letadel. To bylo nejvíce ze všech stíhacích letadel Fleet Air Arm. Ztraceno bylo nejméně 40 kusů.

    Vichistická Francie během války ukořistila několik Fulmarů a použila je pro propagandu a testy. Později je předala Německu.

    Jediným dochovaným Fulmarem je první prototyp, vystavený v muzeu Fleet Air Arm v Yeoviltonu.

    Technické údaje
    Osádka: 2
    Rozpětí: 14,14 m
    Délka: 12,24 m
    Výška: 3,25 m
    Nosná plocha: 31,77 m2
    Hmotnost prázdného letounu: 3923 kg
    Vzletová hmotnost: 4944 kg (s přídavnou nádrží 373 l)
    Pohonná jednotka: 1 × čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec Rolls-Royce Merlin 30
    Výkon pohonné jednotky: 1300 hp (969 kW)

    Výkony
    Maximální rychlost: 417 km/h ve výšce 2740 m
    Výstup na 4575: 12 min
    Dostup: 7284 m
    Dolet: 1255 km
    Vytrvalost: 5 hod. 30 min. (s přídavnou nádrží 373 l)

    Výzbroj
    8 × kulomet Browning ráže 7,7 mm (1000 nábojů na zbraň, existovala i varianta se 4 kulomety ráže 12,7 mm a 370 náboji na zbraň)[1][pozn. 1]
    až 8 pum o hmotnosti 20/25 liber pod křídlem, anebo jedna puma o hmotnosti 113 či 227 kg pod trupem

    Produkt manažer:

    Jan Duda,  +420 380 420 700,  duda@pcvcomp.cz

    Technické parametry

    Měřítko 1/72

    Zařazení produktu

    Zaslat informaci o produktu známému

    Váš e-mail
    Zaslat na e-mail
    Komentář