Přihlášení
(Registrace)Classic Kit letadlo A09191 - Avro Anson Mk.I (1:48)
Model letadla ke slepení. Velikost: 1:48; 26,9 cm. Balení obsahuje: 175 dílku ke slepení. Informace o originálu a modelu: Anson, který byl nejrozšírenejším letounem od spolecnosti Avro, patril ve válecných letech k nejduležitejším britským letounum...Více info
Kód
PV396745
Part No.
COR-30-A09191
Výrobce
Airfix
Dostupnost
Vaše cena bez DPH
1 242 Kč
Vaše cena s DPH
1 503 Kč
Objednat
Technické parametry
Měřítko | 1/48 |
Zařazení produktu
Zaslat informaci o produktu známému
Základní informace
Informace o originálu a modelu:
Anson, který byl nejrozšírenejším letounem od spolecnosti Avro, patril ve válecných letech k nejduležitejším britským letounum a sloužil k výcviku tisícu posádek pred jejich nástupem k frontovým operacním letkám. Byl to také první letoun RAF se zatahovacím podvozkem.
Ackoli Avro Anson není obecne považován za jeden z nejmódnejších britských letounu, které sloužily za druhé svetové války, byl presto jedním z nejduležitejších nejen v meziválecném období, ale i behem samotné druhé svetové války a zaslouží si vetší uznání, než jakého se mu obvykle dostává. Avro 652, jehož vývoj byl zahájen v roce 1933 s predstavou vytvorit moderní rychlý dálkový charterový letoun pro prepravu pošty, byl stále ve vývoji, když britské ministerstvo letectví vydalo požadavek na dvoumotorový pruzkumný víceúcelový letoun, který by byl schopen plnit ruzné role jak pro Královské letectvo, tak pro Královské námornictvo.
Tým Avro se domníval, že jejich pripravovaný letoun bude pro tuto úlohu ideální, a pozdeji jej prihlásil do oficiálního hodnotícího programu proti konkurencnímu letounu de Havilland DH89M, vojenské verzi dvouplošníku Dragon Rapide. Komise ocenila, že kandidát od Avra disponoval vetším doletem a vytrvalostí, a prestože bylo nekolik oblastí, které si žádaly urcité konstrukcní úpravy, byla podána pocátecní objednávka na 174 letounu ve vojenské verzi. Avro 652 dostal jméno Anson podle britského admirála z 18. století, což se na ministerstvu letectví všem úplne nelíbilo, ale vzhledem k tomu, že letoun byl urcen pro námorní hlídkování, bylo toto oznacení nakonec pomerne príhodné.
Avro Anson se stal opravdu duležitým strojem. Když v breznu 1936 vstoupil do služby u 48. perute na základne RAF v Manstonu, stal se prvním jednoplošníkem, který se plne zapojil k vojenským eskadrám, a zároven prvním letounem RAF se zatahovacím podvozkem. V této dobe zacal moderní Anson rychle pritahovat pozornost nekolika dalších zemí a aby Avro tento zájem využilo, byla cást letounu z existujících objednávek RAF presmerována na pokrytí techto požadavku, pricemž plná výroba donutila Avro otevrít nové výrobní závody v severozápadní Anglii. RAF Anson Mk.I byl vyzbrojen pevným, dopredu mírícím kulometem ráže 7,7 mm ovládaným pilotem a jedním kanónem Lewis instalovaným v rucne ovládané otocné hrbetní veži. Mohl být také vybaven skromným pumovým nákladem, což bylo vyžadováno predevším v prípade protiponorkových letounu provozovaných pobrežním velitelstvím, a prestože neexistují žádné zprávy o tom, že by Anson kdy potopil nejaký U-Boot, jejich prítomnost udržovala tyto obávané nemecké predátory pod vodou.
Behem evakuace z Dunkerku se Ansony nasazené ke krytí operace staly tercem útoku stíhacek Messerschmitt Bf 109, které mely s pomalými britskými letadly skutecné potíže. Neustále Ansony prestrelovaly, až se samy dostaly do zamerovace jejich predních del a dva letouny Luftwaffe byly prekvapive sestreleny, tretí navíc težce poškozen, pricemž všechny Ansony vyvázly ze stretnutí bez úhony. Prestože RAF vstoupilo do druhé svetové války s 26 perutemi vybavenými temito letouny, Ansony byly jako bojové stroje v podstate už zastaralé a zejména ty, které byly prideleny k velitelství bombardovacího letectva, byly rychle staženy do vedlejších výcvikových rolí, pro které se však "Verná Annie" velmi hodila. V rámci výcvikového programu Empire Air Training Scheme bylo díky ní ve Velké Británii i v zámorí vycviceno mnoho tisíc leteckých posádek urcených pro službu u bombardovacího velitelství, vcetne tech, které mely poté sloužit na Avro Lancasterech, mohutných bombardérech, které se vyrábely v nekterých stejných továrnách, v nichž se dríve stavely Ansony.
Ansonu se nakonec vyrobilo témer 11 000 kusu a poslední exemplár byl ze služby u RAF vyrazen až v roce 1968, kde do té doby fungoval jako stanicní komunikacní letoun.
Doporucené barvy (Humbrol):
-
Detaily modelu:
Merítko: 1:48
Pocet dílu: 175
Délka: 269 mm
Šírka: 359 mm
Výška: 83 mm
Obtížnost: 3
Body Flying Hours: 3
Doporuceno pro deti od 8 let.
Upozornení: Nebezpecí udušení! Výrobek obsahuje malé cásti. NEVHODNÉ PRO DETI DO 3 LET!